Apabila memilih tudung yang tepat, anda perlu mempertimbangkan bentuk wajah anda. Hijab sesuai dengan semua orang, hanya anda perlu memikirkan cara memakainya untuk disesuaikan dengan anda. Hijab tidak ditetapkan untuk membuat anda kelihatan hodoh tetapi ia adalah untuk menjadikan anda  seorang yang sederhana. Tidak ada yang betul atau salah tentang gaya tudung yang anda gunakan tetapi itu apa sahaja yang membuatkan anda selesa. Cuba bereksperimen dengan apa gaya tudung yang memuji bentuk wajah anda untuk menjadikan anda berasa selesa. Jangan lupa untuk menyesuaikan tudung anda bukan sahaja dengan bentuk wajah anda tetapi juga dengan pakaian lain untuk tampilkan gaya yang glamor.

 

molto.co.id

 

style.tribunnews.com

 

Semasa memikirkan gaya pakaian anda, ada satu perkara yang anda perlu fikir lagi dan ianya adalah mencari rupa tudung yang sempurna untuk bentuk muka anda sendiri. Kunci untuk mencari gaya hijab yang sesuai untuk anda adalah terlebih dahulu mengenal pasti bentuk wajah anda. Cara mengenal pasti bentuk muka anda adalah dengan melihat pada cermin dan mengenal jenis-jenis bentuk muka untuk menentukan bentuk muka anda dengan tepat . Sebaik sahaja anda tahu apa bentuk wajah anda, anda akan mengetahui ciri-ciri apa yang perlu diperbetulkan. Berikut adalah 6 bentuk dan gaya wajah asas yang sememangnya akan membantu anda mencari rupa hijab yang ideal!

 

Round face

Gaya hijab yang terbaik untuk wanita dengan wajah bulat sangat mudah. Mempunyai wajah bulat bermakna lebar antara sisi muka anda dan atas ke bawah hampir sama. Wanita yang mempunyai muka yang bulat perlu memanjangkan dahi mereka dengan mengangkat tudung mereka hanya sedikit dan membuat tip yang sangat kecil. Gaya yang berfungsi dengan baik untuk wajah bulat adalah gaya longgar kerana ia akan membingkai wajah anda dengan sempurna. Menambah lipatan longgar di tulang pipi menunjukkan wajah anda yang lebih menekankan ciri anda. Ia juga menambah tekstur dan menghilangkan bentuk bulat.

 

youtube.com

 

youtube.com

 

Oval face

Adakah anda tahu bentuk muka bujur adalah bentuk muka universal dari 6 bentuk lain? Ramai yang beranggapan ianya sebagai bentuk sempurna kerana dapat menarik pelbagai gaya, wajah bujur panjang dan mempunyai tulang pipi yang menonjol dengan dagu yang meruncing. Beruntung jika anda mempunyai bentuk muka bujur kerana anda boleh menjadi sangat serba boleh dengan gaya tudung anda juga! Wanita dengan muka bujur boleh memakai anak tudung mereka lebih dekat ke dahi mereka, untuk mencipta ilusi yang wajah tidak terlalu panjang. Anda sama ada boleh gayakan pemakaian longgar atau dikenali sebagai gaya tanpa pin dengan mempunyai selendang membingkai sisi muka anda atau melilit kain selendang dengan kuat di sekeliling wajah anda dan letakkan di bawah dagu anda.

 

changeyourlifebloge.blogspot.com

 

stylecraze.com

 

stylecraze.com

 

Diamond face

Bentuk berlian adalah bentuk wajah yang paling kurang dari 6 bentuk lain. Dengan ciri-ciri wajah yang sangat angular dan struktur tulang yang kuat, pada dasarnya ia adalah versi memanjang bentuk wajah yang paling meluas pada tulang pipi dan dagu yang menonjol. Anda juga mempunyai kelebihan kerana anda boleh menjadi super serba boleh dengan gaya anda! Gaya loose, fitted atau apa pun yang anda rasakan! Hanya jangan tambahkan apa-apa lipatan di sisi dan pastikan ia licin dan kemas.

 

rnadia.com

 

stylecraze.com

 

girlshijab.com

 

Square face

Selalunya lebar dahi, tulang pipi dan jawlines sama bagi muka mereka yang berbentuk persegi. Anda mempunyai jawline yang cantik dan gaya yang memamerkan rahang yang kuat dan menjadikan ia diantara yang terbaik. Sama seperti bentuk muka bujur, anda juga boleh menjadi sangat serba boleh dengan cara anda menggayakan tudung anda. Anda boleh buat gaya pemakaian tudung yang longgar di sekitar muka, tambah lipatan di bawah tulang pipi untuk memberi bentuk kepada muka anda. Segala-galanya dan apa pun akan menjadi! Jika anda cuba untuk mendapatkan rupa yang lebih feminin, tucking selendang longgar di sekitar dagu untuk memberi keajaiban dalam gaya selendang anda.

 

pinterest.com

 

instagram.com

 

Long face

Wajah berbentuk panjang agak sama dengan muka bujur, hanya sedikit lebih panjang di dahi atau dagu. Cara memakai tudung yang sesuai untuk muka yang berbentuk panjang adalah dengan tambahkan ruang di bahagian atas kepala anda untuk mengimbangi bentuk yang panjang. Dengan menambahkan v-point di pusat dahi anda dan menambahkan simetri kepada rupa keseluruhan. Buat lipatan dengan baik di bahagian bawah tulang pipi anda untuk membuat bentuk tudung yang memberikan anda rupa yang sempurna!

 

modestbehaviour.com

 

fashioneven.com

 

Heart face

Wajah berbentuk hati biasanya terluas di tulang pipi dan penekan sangat kuat pada dagu, yang menjadikan dagu terlihat tajam seperti bahagian bawah hati. Oleh kerana terdapat banyak struktur di wajah anda, anda akan mahu melihat rupa yang menunjukkan seberapa banyak wajah anda. Anda boleh melakukan kedua-dua gaya iaitu pemakaian tanpa pin yang hanya diletakkan lebihan di bahu atau pemakaian gaya tudung lilit ketat di leher, tetapi jangan lupa untuk membuat bahagian atas yang bulat itu menjadi lebih tajam kerana ia hanya memberikan bentuk yang betul. Menambah lipatan di bawah tulang pipi akan menonjolkan wajah anda berpotensi sepenuhnya!

 

masralarabia.com

 

sanalzade.com

 

Jadi, macam mana? Saya harap anda semua terhibur dan dapat mengetahui tentang cara memakai tudung mengikut bentuk wajah anda yang saya kongsikan diatas. Baiklah, jumpa anda lagi pada artikel yang lebih menarik. Bye bye~